"Czytanie to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła."
W. Szymborska



Technika pisania

Jeśli Twoje dziecko podczas pisania:

  • pisze wolno, nie nadążając za tempem klasy,
  • ma małą precyzję ruchów dłoni i palców,
  • zniekształca graficznie pismo,
  • pisze nieczytelnie,
  • nie potrafi utrzymać pisma w liniaturze,
  • nie stosuje połączeń między literami,
  • pisze niepłynnie,
  • następuje szybkie męczenie się ręki,
  • ma trudności w odczytaniu swojego pisma,

to zaburzona jest sprawność manualna lub koordynacja wzrokowo-ruchowa.


Powodem mogą być:

  • Słaba sprawność ręki – spowodowana ogólną słabszą sprawnością ruchową dziecka, które niechętnie bierze udział w zabawach ruchowych.
  • Słaba współpraca między wzrokiem i ręką – wzrok nie podąża za ruchami ręki podczas pisania.
  • Wada wzroku – aby ją wykluczyć lub potwierdzić należy udać się z dzieckiem do okulisty.
  • Nadpobudliwości dziecka, które nie może się skupić na wykonywanym zadaniu.

Pomoc:

  • Okulary w przypadku stwierdzonej wady wzroku.
  • Więcej zabaw i ćwiczeń rozwijających ogólną sprawność fizyczną.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne – kreślenie różnie ukierunkowanych linii, figur, szlaczków, wzorów literopodobnych - także w liniaturach.
  • Nauka pisania metodą sylabową, która rozwija wszystkie funkcje poznawcze w tym również sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową.

Literatura do ćwiczeń:

  • Bastek Małgorzata, Za-czy-na-my czytać i pisać, Annał 2009
  • Bastek Małgorzata, Lu-bi-my sy-la-by, Annał 2007

Opis obu książek znajduje się na stronie internetowej wydawnictwa Annał.




Pomocnik szkolny