"Czytanie to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła."
W. Szymborska



Technika czytania

Jeśli Twoje dziecko podczas kształcenia techniki czytania:

  • długo czyta głoskując,
  • zgaduje napisany tekst po cechach przypadkowych (np. po obrazkach),
  • uczy się czytać na pamięć,
  • czyta niepłynnie,
  • gubi się w tekście,
  • opuszcza litery, sylaby,
  • przekręca końcówki wyrazów,
  • czyta wolno,
  • szybko męczy się czytaniem,
  • czyta niechętnie,

to zaburzona jest analiza i synteza wzrokowa.


Powodem mogą być:

  • Wada wzroku – aby ją wykluczyć lub potwierdzić należy pójść z dzieckiem do okulisty.
  • Mikrouszkodzenia w mózgu – aby potwierdzić lub wykluczyć należy udać się z dzieckiem na badanie psychologiczne.

Pomoc:

  • Przy stwierdzonej wadzie wzroku pomogą odpowiednio dobrane okulary.
  • W przypadku mikrouszkodzeń - czytanie metodą sylabową, która usprawnia wszystkie funkcje poznawcze, a także analizator słuchowy i słuch fonemowy niezbędny do nauki czytania.
  • Czytanie metodą sylabową, która usprawnia wszystkie funkcje poznawcze, a także analizator wzrokowy.

Literatura do ćwiczeń:

  • Bastek Małgorzata, Łukawska Hanna, Już czytamy i piszemy, Annał 2007

Jeśli natomiast Twoje dziecko podczas kształcenia techniki czytania:

  • ma trudności z właściwą intonacją czytanych treści,
  • ujawniają się wady wymowy
  • myli wyrazy zbliżone brzmieniowo (kura - góra, półka – bułka),
  • nieprawidłowo odczytuje całe wyrazy,
  • opuszcza końcówki wyrazów,
  • czyta bez zrozumienia z powodu występujących wad wymowy,

to zaburzona jest analiza i synteza słuchowa w tym słuch fonemowy odpowiadający za słyszenie dźwięków mowy.


Powodem mogą być:

  • Wada słuchu – aby ją wykluczyć lub potwierdzić należy udać się z dzieckiem na badanie słuchu.
  • Mikrouszkodzenia w mózgu – aby potwierdzić lub wykluczyć należy udać się z dzieckiem na badanie psychologiczne.
  • Wady wymowy - aby potwierdzić lub wykluczyć należy udać się z dzieckiem do logopedy.

Pomoc:

  • Przy stwierdzonej wadzie słuchu - aparat słuchowy.
  • W przypadku mikrouszkodzeń - czytanie metodą sylabową, która usprawnia wszystkie funkcje poznawcze, a także analizator słuchowy i słuch fonemowy niezbędny do nauki czytania.
  • W przypadku wady wymowy - terapia logopedyczna.

Literatura do ćwiczeń:

  • Bastek Małgorzata, Łukawska Hanna, Już czytamy i piszemy, Annał 2007

Opis powyższej książki znajduje się na stronie internetowej wydawnictwa Annał.




Pomocnik szkolny